Bör det bli svårare att ändra i regeringsformen? Några tankar om en möjlig parallell till FN-stadgan för att trygga demokratin
Published in Förvaltningsrättslig tidskrift 2021 4, October 2021 s. 645–660
En kommitté har fått i uppdrag att utreda om det bör bli svårare att ändra i regeringsformen, exempelvis genom att införa kvalificerad majoritet vid riksdagsbeslut om grundlagsändring och ett krav på att ett visst antal ledamöter deltar vid omröstningen. I denna artikel ställs frågan om man inte borde gå längre, om inte regeringsformen bör renodlas till att enbart innehålla de för bevarandet av det demokratiska statsskicket centrala reglerna och att dessa bör bli än svårare att ändra. En koncentrerad och svårändrad regeringsform skulle kunna bidra till att stärka demokratin, inte minst genom att den upplevs som mer relevant bland medborgarna. I artikeln görs en parallell till FN-stadgan – ett svårändrat internationellt dokument som visat sig fungera väl trots att världen förändrats radikalt sedan dess tillkomst.
More articles by the same author(s)
Kan kommuner bedriva utrikespolitik?
https://doi.org/10.53292/64a86bc6.e970c0c8
Published in Förvaltningsrättslig tidskrift 2025 1, January 2025 s. 21–30
Ett målsättningsstadgande kan trygga demokratin (och därmed freden)
https://doi.org/10.53292/d3ed0362.86107e71
Published in Förvaltningsrättslig tidskrift 2022 3, October 2022 s. 337–348