Disciplinary measures in school – Finland and Sweden
Publicerad i Nordisk socialrättslig tidskrift nr 27–28.2021, april 2021 s. 85–118
Målsättningen med den finska lagen om grundläggande utbildning och den svenska skollagen är att eleverna i skolan ska få en så högkvalitativ utbildning som möjligt. Som ett led för att åstadkomma denna målsättning innehåller dessa lagar bestämmelser om ordning, trygghet och disciplin. Bestämmelserna tar sikte på både förebyggande och tillrättaförande åtgärder. I denna artikel ligger fokus på barn- och ungdomsskolan där främst de tillrättaförande åtgärderna diskuteras. Syftet med artikeln är att presentera och jämföra vilka disciplinära åtgärder som är tillåtna i de två länderna och förutsättningarna för att få vidta sådana åtgärder. Bestämmelsernas utformning diskuteras sedan i ljuset av lagstiftarens målsättning med regleringen.
Fler artiklar av samma författare
Academic Freedom and the Rule of Law
https://doi.org/10.53292/32f26f7c.6564840b
Publicerad i Rule of Law, maj 2023 s. 393–420
Disciplinary measures in school – Finland and Sweden
Publicerad i Nordisk socialrättslig tidskrift nr 27–28.2021, april 2021 s. 85–118