Inför beslut om mottagande i grundsärskola – Kravet på medicinsk och psykologisk expertutredning
Publicerad i Förvaltningsrättslig tidskrift 2017 3, oktober 2017 s. 525–538
Skolan ska tillhandahålla goda förutsättningar för utveckling och lärande som förbereder barn för en fortsatt skolgång. Hänsyn ska tas till elevers olika behov och förutsättningar i utbildningen. Om exempelvis en elev inte bedöms kunna uppnå kunskapskraven därför att han eller hon har en utvecklingsstörning, ska eleven tas emot i grundsärskolan enligt 7 kap. 5 § skollagen. Beslutet om att ett barn ska erbjudas plats i grundsärskolan ska enligt nämnda bestämmelse föregås av en utredning som omfattar en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning.
I förevarande artikel studeras kravet på psykologisk och medicinsk expertutredning som ska föregå beslutet om placering i grundsärskolan och de tillämpningssvårigheter som kan finnas att fastställa om ett barn tillhör målgruppen för grundsärskolan, dvs. att rekvisiten i bestämmelsen är uppfyllda. Särskilt behandlas den medicinska och psykologiska utredningen av utvecklingsstörning och vilken rättslig vägledning som finns beträffande utredningens innehåll.
Fler artiklar av samma författare
Förord
Publicerad i Nordisk socialrättslig tidskrift nr 34.2022, september 2022 s. 1–4
Tvång som tvång – om isoleringsåtgärder inom psykiatrisk slutenvård vid misstänkt smitta av covid-19
Publicerad i Nordisk socialrättslig tidskrift nr 29–30.2021, september 2021 s. 91–100