Skolväsendets ekonomisk-rättsliga dilemma
Publicerad i Förvaltningsrättslig tidskrift 2022 3, oktober 2022 s. 393–414
Den rättsliga regleringen av skolväsendets ekonomiska resursfördelning är komplex och har resulterat i stor osäkerhet hos såväl praktiker som hos domstolarna. En allmänt vedertagen sanning, men med svag vetenskaplig evidens, är att skolan behöver mer resurser, men kan det inte vara så att det är ett nytt fördelningssystem som snarare är nyckeln? Medan det står kommunerna fritt att fördela medlen mellan olika skolenheter, främst baserat på socioekonomiska bakgrundsfaktorer, gäller strikt likabehandling till fristående skolor. Likabehandlingen gäller dock bara inom en och samma kommun, vilket skapar stora geografiska skillnader och eftersom det rättsliga systemet består av en rad pålagringar som tar olika hänsyn och har olika ändamål går ändamålsenligheten i hög grad förlorad. I artikeln belyses grunderna i regelverket för den kommunala resursfördelningen och de problem som uppstår för såväl sökanden, som för beslutsfattaren och för domstolarna. Kontroversen mellan offentligt och privat synliggörs genom ett regelverk fullt av motsägelser och bristande hänsyn till skolväsendets realiteter.
Fler artiklar av samma författare
Anmälan. Sverker Scheutz (red.), Skola för kunskap, valfrihet och trygghet? Iustus förlag 2016
Publicerad i Förvaltningsrättslig tidskrift 2016 4, december 2016 s. 655–658