SV / EN

Klagomål i hälso- och sjukvården ur förvaltningsrättslig synvinkel

Published in Förvaltningsrättslig tidskrift 2018 3: Temanummer: 2017 års förvaltningslag – en analys, August 2018 s. 569–582

301
853

I artikeln undersöks förvaltningen inom hälso- och sjukvården utifrån två nya lagstiftningar, nämligen den nya förvaltningslagen och den nya regleringen av klagomålshanteringen. Den senare trädde i kraft den 1 januari 2018. Den fråga som ska besvaras är hur dessa lagändringar påverkar patientens rättssäkerhet, dvs. möjligheterna till förutsebarhet och kontrollerbarhet, i förvaltningen. Frågan ska belysas, om vilken hälso- och sjukvårdsmyndighet som har skyldighet att handha den förvaltningsrättsliga hanteringen av respektive Inspektionen för vård och omsorg, IVO, och den aktuella vårdgivaren. En annan fråga som behandlas är frågan om rättigheter finns för annan, närmast patienten, att få ärendet överprövat vid domstol. Tonvikten i artikeln ligger på den del av hälso- och sjukvårdsförvaltningen som utgörs av klagomål. Samma rättssäkerhetskrav som gäller vid IVO:s klagomålshantering torde gälla också vid vårdgivarens klagomålshantering. I förra fallet finns rättssäkerhetskraven angivna i specialreglering, dvs patientsäkerhetslagen, medan de i det senare fallet följer av ”nya” förvaltningslagen.